Ένα δεύτερο θέμα από την τράπεζα προσανατολισμού της φυσικής της β΄λυκείου μας έδωσε την έμπνευση για την διπλανή φωτογραφία .
Το συγκεκριμένο θέμα μας έδωσε επίσης την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε γνώσεις των μαθηματικών προσανατολισμού της ίδιας τάξης , και συγκεκριμένα γνώσεις από τα διανύσματα (διανυσματικός λογισμός).
Η ευχέρεια στη χρήση του μαθηματικού φορμαλισμού στη φυσική είναι μια επιδιωκόμενη ιδιότητα. Κατά παρόμοιο τρόπο που ο λεκτικός πλούτος και η ικανότητα ορθής χρήσης της γλώσσας μας κάνουν δυνατούς στο λόγο και στον λογισμό (σκέψη) , η μαθηματική ικανότητα μας κάνει δυνατούς στην αντίληψη της φυσικής και στην επεξεργασία των προβλημάτων της.Αντιστρόφως η φυσική μπορεί να αποτελέσει ικανό διδακτικό εργαλείο για την κατανόηση των μαθηματικών (Τα μαθηματικά της φυσικής λοιπόν , ή τα φυσικά μαθηματικά). Έτσι από την άποψη της διδακτικής των δύο αυτών επιστημών είναι γόνιμο το πάντρεμά τους . Έχουμε καταλάβει άλλωστε ότι οι δύο επιστήμες «σφιχταγκαλιασμένες» μας οδηγούν στην κατανόηση του κόσμου μας.
Ακολουθεί το θέμα και η απάντησή του.
εκφώνηση
Απάντηση
Γνωρίζουμε ότι η κίνηση ως έννοια είναι σχετική και έχει να
κάνει με τον παρατηρητή που αναφέρει την κίνηση. Στην περίπτωση αυτή είναι ο
πιλότος. Ο πιλότος καταγράφει ως κίνηση του κιβωτίου την αλλαγή της θέσης του
ως προς αυτόν . Έστω ότι για t=0
: το κιβώτιο και ο πιλότος , θεωρούμενα ως σημειακά αντικείμενα , βρίσκονται
ταυτόχρονα στην ίδια θέση , όπου αυτή η θέση είναι η αρχή των αξόνων μας. Η
χρονική αυτή στιγμή .είναι εκείνη κατά
την οποία το κιβώτιο αφήνεται να πέσει. Σε κάθε χρονική στιγμή που ακολουθεί ,
με βάση το σχήμα, ισχύει η ακόλουθη
σχέση :
Τα σύμβολα σημαίνουν τα εξής:
Όμως
γνωρίζουμε ότι η κίνηση του κιβωτίου ,με βάση τις παραδοχές περί αμελητέας
αντίστασης του αέρα και δεδομένης της σταθερής επιτάχυνσης της βαρύτητας, είναι
οριζόντια βολή. Η οριζόντια βολή ως κίνηση είναι υπέρθεση μιας ευθύγραμμης
ομαλής κίνησης , με ταχύτητα αυτή του αεροπλάνου , και μιας ελεύθερης πτώσης με
επιτάχυνση την επιτάχυνση της βαρύτητας.
Έτσι
είναι :
H κίνηση του πιλότου είναι ευθύγραμμη ομαλή, οπότε:
Η σχέση 1 με βάση τις σχέσεις 2 και 3 μας
δίνει:
Από την παραπάνω σχέση
είναι φανερό ότι η κίνηση του κιβωτίου ως προς τον πιλότο είναι μια ευθύγραμμη
κίνηση που πραγματοποιείται στον κατακόρυφο άξονα και με φορά προς τα κάτω.
Οπότε ορθό είναι το β
παρατηρήσεις:
- Τα μοναδιαία διανύσματα των αξόνων όπως και η αφαίρεση διανυσμάτων είναι έννοιες γνωστές από τα μαθηματικά προσανατολισμού.
- Δεν αντιλαμβάνομαστε γιατί η επιλογή β να μην έχει την διατύπωση «κατακόρυφη με φορά προς τα κάτω» . Η έννοια της κατακορύφου είναι δυσνόητη για τα παιδιά, καθώς η ιδιότητα της οριζόντιας μπορεί να αποδοθεί σε περισσότερες της μιας ευθείες του χώρου , ενώ η κατακόρυφη είναι μοναδική σε κάθε τόπο.
- Η άσκηση αυτή μας άρεσε , καθώς διαπραγματεύεται τη σχετικότητα της κίνησης και ειδικότερα το γεγονός ότι το είδος της τροχιάς συναρτάται της επιλογής του συστήματος αναφοράς.
- Θεωρούμε ότι η άσκηση αυτή πρέπει να συζητηθεί στη τάξη , καθώς έχει διδακτική αξία.
Μακρή Δέσποινα
Ατέρμονος Μάθηση
No comments:
Post a Comment